Ennek a bejegyzésnek a témája a hatékony önfejlesztés, amit az orosz nyelv és kultúra elsajátítása szempontjából vizsgálok meg. Ehhez partnerem a neves hazai tréner, Komáromi Kolos, aki 25 éve multinacionális környezetben munkálkodik és – többek közt – személyes hatékonyság fejlesztésével foglalkozik. Szerencsém van, hogy évek óta nem csak tanulhatok Kolostól, de közösen szerveztünk meg több mint tíz globális szintű tréninget műszaki és értékesítési területeken egyaránt! Jelen blogbejegyzésem is a vele folytatott konzultációnak köszönhetően valósulhatott meg.
Kolos szerint az a vállalat, amelyik nem képezi rendszeresen a munkatársait, óriási hátrányba kerül a piacon. Néhány évvel ezelőtt ez az állítás még így szólt: az a vállalat, amelyik rendszeresen képezi a munkatársait hatalmas előnyre tesz szert a piacon. A világ azonban folyamatosan változik és a jelenkori gazdasági helyzetben még inkább fontos, hogy a vállalatok rendelkezzenek túlélési stratégiával, melynek egyik alappillére kétségtelenül a humánerőforrás. Kolossal közös vonásunk, hogy olyan cégeknek segítünk, akiknek a vezetői hisznek abban, hogy egy jobb csapattal a vállalat versenyképes marad. Az egyik korábbi blogbejegyzésemben ugyanezt a tézist vizsgáltam meg a személyes szintre lebontva, és én is arra a következtetésre jutottam, hogy ha a gazdasági krízist felhasználjuk önmagunk fejlesztésére; az új tudással felvértezve egy erősebb önmagunkká válunk, mire véget ér a válság.
Személyes hatékonyság fejlesztése válságos időkben
Kimagasló vállalati fejlődés nem képzelhető el kimagasló egyéni fejlődési folyamatok összessége nélkül. Amennyiben a munkatársak rövidebb idő alatt képesek jobb eredményt elérni, azzal a cég működése is profitál. Amikor egy kolléga személyes hatékonysága javul, képes lesz kiválasztani, hogy milyen feladatokkal érdemes foglalkozni, tudni fogja, milyen tevékenységeket érdemes elkerülni, hogyan ossza be az energiáját, ha jobban szeretne teljesíteni. Ezen felül tudja, milyen eszközök segítik a hatékony kommunikációt és nagyobb személyes felelősséget képes vállalni. Mindezen képességek elsajátítása következtében csökken az egyén stressz-szintje. Mivel az iskolákban nem azt tanítják – sajnos még ma sem –, hogy miként legyünk hatékonyak, ezért az emberek nem is ismerik fel ennek a területnek a fontosságát.
Íme néhány terület, amelyekre odafigyelve jelentősen javíthatjuk a személyes fejlődésünk hatékonyságát:
Szakadjunk el a rossz szokásainktól és szerezzünk helyettük újakat!
A szokásaink
A szokásaink automatikusan végzett cselekmények, rutinból, sokszor teljesen tudattalanul. Alapvetően a szokásaink segítenek bennünket, mert nekik köszönhetően az ismétlődő feladatainkat minimális erőfeszítéssel tudjuk elvégezni. Ilyen például az autóvezetés, vagy akár csak a cipőnk bekötése. Volt azonban időszak amikor ezek a cselekmények még nem voltak rutinszerűek és akkor nagy erőfeszítésbe került a végrehajtásuk. Idővel azonban egyre kevesebb energia szükségeltetik, így válik egy cselekvés szokássá. Ugyanilyen szokássá alakítható a nyelvtanulás: akár az új szavak elsajátítása, akár az orosz nyelven olvasás, filmnézés vagy zenehallgatás. Amikor valaki elkezd oroszul tanulni nálam, biztatom rá, hogy a hétköznapi rutinjának tegye a részévé az orosz nyelvvel való foglalkozást, ami túlmutat azon, hogy részt vesz a nyelvórákon. Van akinek a szótanuló applikációk válnak be, míg más rendszeresen orosz meséket, dalokat kapcsol be a kicsi gyermekének. A lényeg a rendszerességen van, hogy a tevékenység szokássá alakuljon.
Tanuljunk hatékonyan oroszul!
A tanulás
Sok évet jártam magyar oktatási intézményekbe, ahol egy dolgot soha nem tanítottak meg; mégpedig azt, hogyan kell tanulni! Szerencsémre azonban volt lehetőségem Oroszországban is részt venni a felsőoktatásban, és mire elvégeztem, gyökeresen megváltozott e tekintetben a személetem. Itt a tananyag részét képezték olyan ismeretek, mint a tanulástechnika, vagy a jobb agyfélteke használata a tanulás során. Ezen készségek egy részét úgy építem bele a tanítás folyamatába, hogy sokszor a tanítványomban azok nem is tudatosulnak. Amikor megismerkedtem Kolos munkásságával, nagy örömmel tapasztaltam, hogy az Ő tréningjei pont ezt az űrt töltik be, ami a magyarországi oktatási rendszerből a mai napig hiányzik. Az egyik ilyen technika a motiváció meghatározása. Mindig tudni kell a tanulás miértjét. Amit gyakran hallottunk mindannyian az iskolában, hogy ez vagy az az általános műveltség része. A mai világban ez így nem állja meg a helyét, semmi szükség rá, hogy lexikonok legyünk. Használható tudásra van szükségünk és én mindig ezt tartom szem előtt, amikor valakinek oroszt tanítok, ezért rendszeresen tudatosítom a tanítványban, hogy az egyes tananyagrészeket mikor és hogyan fogja majd tudni használni a való életben és miért szükséges megtanulni.
Új tudás, új munka
A kimerülés
A tanítványaim gyakran munka, iskola után, fáradtan kezdik meg a tanulást velem. Ilyen esetekben gyors megoldást jelent, ha sikerül őket az úgynevezett flow élményhez juttatni, (amit Csikszentmihályi Mihály munkásságából ismerhetünk meg). Ez az az állapot, amikor az illető észre sem veszi, hogy milyen gyorsan elszalad az idő, mert annyira belemerül a tanulásba, gyakorlásba. Előfordult azonban olyan tanítvány is, aki hosszú időn keresztül folyamatosan kimerült volt és ez akadályozta a személyes fejlődésében. Az ő esetében a munkahelyváltás hozta meg a kívánt eredményt és az új állásába részben az orosztudásának köszönhetően vették fel. Tanulság, hogy a kimerültséget valamilyen módon mindenképp szükséges kezelni, vagy kiküszöbölni.
Ezekkel a módszerekkel tudnak a tanítványok nálam fejlődni. Akit pedig további használható technikák érdekelnek a személyes hatékonysága fejlesztéséhez, annak szívből ajánlom Komáromi Kolos Időfókusz tréningjét, ahol még több ilyen ötletet ad a személyes energia megőrzésére.