Rengeteget foglalkoztam már oroszokkal – blogom tematikáját tekintve – nem túl meglepő módon. Ezúttal tippeket, ötleteket szeretnék adni a rengeteg kiaknázatlan lehetőséget tartogató orosz piacra történő belépéshez. Az ottani üzlet kiépítése, felfuttatása, azaz az Oroszországban megvalósuló piacnyitás elérése ugyanis több hazai és európai cég, vállalkozás egyik álma. Ehhez az Olvasó számára szemléletesen alapul veszem korábbi anyagaimat is.
Oroszország hatalmas! Ezt a hatalmasságot szinte tetszés szerinti témában kijelentheti bárki, nagyon keresni sem kell. Csak néhány jellemzőbbet ragadjunk ki ebből a rettenetesen nagy halmazból. A legnagyobb alapterületű országról beszélünk, egymaga többet foglal el Földünkből, mint annak a tizede. A bolygó 24 időzónájából kis híján annak felében, egészen pontosan 11-ben megtalálható. Közelítőleg 150 millió ember lakja, ami csupán a Föld 7 milliárdot is meghaladó lakosságához mérve tűnik kevésnek, önmagában igencsak tekintélyes szám, alig kevesebb az EU összlakosságának harmadánál. A nagy területen a polgárok jó része méretes városokba tömörül, melyek közt a távolságok is számottevőek, tovább erősítve a méret érzékelését. Tetemes még a nyersanyagkészlete is, mind fosszilis energiahordozók (olaj, gáz, kőszén), mind különféle ércek tekintetében, a különféle építőanyagokról nem is beszélve. Bátran kijelenthetem, hogy Oroszországgal kapcsolatban mindenkinek eszébe jut valamilyen rekord, mondhatni róla: ez a "leg-ek országa"! Itt azonban nem ér véget a felsorolás, hiszen adott a főváros, Moszkva, ami csak tovább növeli a rekordok számát.
Oroszország sematikus térképe
Mind méretre – értve itt leginkább a területét –, mind lakosságszámra vetítve Moszkva az európai csúcstartó, azonban anyagilag sincs oka a szégyenkezésre: a képzeletbeli dobogó alsó fokán helyezkedik el, csak ketten előzik. A demográfiai jellemzők és a terület tekintetében is bőven a világszintű top 10-ben találjuk, továbbá rettentően fontos szerepet tölt be nem csak Oroszország és az euárzsiai kontinens, hanem a világ különféle központjaként is. Figyelemre méltó ezek között az Eurázsiai Unió, a BRICS (Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrikai Köztársaság gazdasági társulása), de vezető szerepet tölt be a kínai kereskedelemben is, hiszen az Új Selyemút egyik jelentős csomópontja, ami viszont Magyarország számára is tartogat cseppet sem lebecsülendő jelentőségű lehetőségeket. Fontos figyelembe venni azt a tényt is, hogy Moszkva önmagában az orosz gazdaság pénzügyi főütőere.
Moszkva éjjel - madártávlatból
A fenti tényezők együttesen szinte kínálják magukat a kiaknázható üzleti potenciált tekintve, magyarként pedig még inkább! Egy kisebb cég, akár induló vállalkozás – startup – számára rengeteg lehetőség kínálkozik az üzletet tekintve moszkvai célpont. A lakosságszám a húszmilliót közelíti a peremvárosokkal együtt számolva, ami a magyarnak a duplája. Átlagosan minden huszadik lakosra jut egy-egy – kisebb-nagyobb – cég. Moszkva jelenleg is rohamosan fejlődik (például ott a Moszkva City további építéséhez kapcsolódó futó és távlati projekt), így az építőipar területén található rengeteg piaci lehetőség, akár beszállítóként, akár kivitelezőként. A hatalmas mennyiségű lakosság szinte tálcán kínálja a munkaerőt, ráadásul a bevándorlás révén ez sokkal inkább olcsó is tud lenni – sokan gondolkodnak úgy, hogy a keleti "lehetőségek városában" próbálnak szerencsét. E területen legjobban a kisebb, maradvány-üzleteket lehet elsősorban nem orosz, esetleg szláv ajkú cégként kihasználni, ugyanis a piaci bizalom nem magas a külföldiek irányába, így a legnagyobb projektek sajnos az üzletfejlesztés korai szakaszában a látókörön kívül esnek. Jó hír, hogy a bizalom erősíthető!
Az orosz partnerekkel történő tárgyalás épp ezek miatt nagyon fontos szerepet kap az üzletfejlesztés folyamatában, és sokkal nagyobb a bizalom, amennyiben a folyamatokat jól ismerő partner, ráadásul a saját nyelvükön szólítja meg őket. További lényegi pont, hogy a külsőségekre nagyon adnak az oroszok, a luxus és a státuszszimbólumok igen magas jelentőséggel bírnak. Az orosz emberek számára nagyon fontos, hogy valamivel kiemelkedjenek a rengeteg többi ember közül, bizonyos szempontból egyediek legyenek. Mit lehet ebből kis cégként leszűrni? Egyértelműen azt, hogy a csúcsminőségű, sőt luxus termékek, szolgáltatások egy – arányait tekintve – nagyobb szeletet hasítanak ki a közös tortából. Kiemelendő itt az, hogy épp ez a szegmens rendelkezik a legmagasabb haszonkulccsal is. A tárgyalt moszkvai régió egyben a vásárlóerejét tekintve is kiemelkedőnek számít, ami egyfajta pozitív visszacsatolással tovább erősíti az imént említett jelenséget.
Orosz üzletasszony
Oroszországban átlagosan négy emberből három rendelkezik internetkapcsolattal, ami érdekes helyzetet teremt az elektronikus kereskedelem, a digitális világ szempontjából. A hatalmas földrajzi távolságok miatt magában a szolgáltatásban vannak jókora lefedetlen területek, amik kiaknázhatók például önmagát az internetkapcsolatot biztosító szolgáltatást nyújtva. E téren azonban épp azok a tényezők lehetnek gátlóak, amik miatt mindez előállt: ritkán lakott régiók, nagy távolságok, amikbe nem éri meg a hagyományos technológiákkal beruházni, infrastruktúrát építeni. A rohamosan fejlődő digitális vezeték nélküli technológiák használatával, megfelelő eszközökkel azonban új kapukat nyitnak meg, érdemes ezeket kiaknázni. Ugyanígy érdemes lehet innovatív szállítási megoldásokat is bevezetni, lehetőséget biztosítani ott is dolgokra, amik most elérhetetlenek.
Az orosz emberek bizalma megragadható, ha nem második és harmadik, hanem első szereplőként sikerül elérni őket, elégedetté tenni őket a felmerülő igényeiket kielégítve. A napjainkig lezajlott rohamtempójú digitális fejlődés az orosz piacon még mindig csak az európai állapotok töredékét eredményezte, így az online üzleti megoldások is rettenetes mértékben kiaknázhatók! Fontos figyelembe venni, hogy az orosz webshopok sem életképesek a piacon, ha nincs mögöttük megfelelő marketing, ha nem érik el a vásárlóközönségüket. Természetesen itt is ugyanúgy kell támaszkodni a hirdetések által megnyert emberekre, mint azokra, akik csak valamilyen információt, esetleg terméket keresnek az interneten. Az oroszoknál az internetes keresés, a közösségi média és az online fizetések sem a nálunk megszokott megoldásokkal valósíthatók meg.
Yandex és VKontakte - Oroszországban ezek dominálnak online
A keresőjük a Yandex, ami az elektronikus fizetés terén is szinte egyeduralkodó, olyan szinten dominálja a piacot (nálunk ezek a Google, Yahoo, Bing! és a Paypal). Az emberek a VKontakte (VK) használatával kommunikálnak, ami kvázi az orosz Facebook. Saját e-mail szolgáltatóval is rendelkeznek, amely a mail.ru az ő esetükben. Ezekre pár szóban részletesebben is kitérnék, haladjunk hát sorban. A Yandex olyan erős piaci pozícióban van, hogy a világon összességében is a negyedik legnépszerűbb keresőmotor, így az orosz piaci dominanciájához senkiben nem férhet kétség. A vállalat kiemeli termékéről, hogy az orosz ragozást is értelmezi, amely szintén nagy előny. A közösségi oldalként használt VKontakte ugyan 76 nyelven elérhető és eredetileg európai, szinte egyeduralkodó rajta az orosz tartalom és használatát tekintve is a szovjet utódállamok állnak az élen, valamint egyben Oroszország leglátogatottabb oldala. Amíg az e-mail kommunikáció tekintetében nálunk komolytalannak számít egy gmail.com-os cím, addig ott a digitális kapcsolatteremtési csatornaként még a mail.ru e-mail cím is elfogadottabb. Természetesen a már megemlített vásárlói bizalom építése kizárólag helyes és orosz nyelvű kommunikációval képzelhető el, így erre alaposan oda kell figyelni. Mindezek mellett nagyon fontos kiemelni azt is, hogy mostanság zárult le az orosz internetet a világ többi részéről lekapcsolhatóvá tevő jogszabályi és technológiai fejlesztéssorozat, így észszerű döntés a digitális szolgáltatásainkat eleve az orosz internetes birodalmon belül tartanunk.
Most, hogy a fő trendeket körüljártam, a lehetőségeket felvázoltam, bízom benne, hogy az Olvasó könnyebben tud dönteni és ki tud találni olyan üzletet az orosz célpiacra, ami a vásárlói közönségének igényeit is lefedi, valamint a tulajdonosa számára is kellően jövedelmező. Két konkrét példát is hoznék, amiből mindkettő a rendszeres látogatómnak azonnal evidens is lesz. A szépségipar volna az egyik, ugyanis az orosz nők különös jelentőséget tulajdonítanak a területnek, és sokak szerint ez is hozzájárulhat a messze földön híres szépségükhöz. A másik lehetséges terület az egészséges életmód, amelyik trend nálunk már gőzerűvel dübörög, azonban az orosz piacon még jócskán van hova erősödnie. A végére hagytam azonban rengeteg szempont közül talán a legfontosabbat: a korábban tárgyalt bizalmatlanságuk, tartózkodó attitűdjük ellenére az oroszok meglehetősen magas arányban próbálnak ki – valamint amennyiben beválik, akkor használnak is – mobilalkalmazásokat, átlagosan negyvenet is tartalmazhat egy illető telefonja.
Egy ütős applikáció fél siker!
Véleményem szerint a szükséges recept hozzávalói között szerepel egy trendi app, a modern infokommunikációs lehetőségek maximális kihasználása, erős jelenlét az orosz online térben. Szükséges, hogy ezt egy kiváló orosztudású szakember tálalja, hiszen a potenciális ügyfelek bizalmát nagyon fontos megnyerni, és a nyelvi bakik könnyen negatívan hathatnak. Amennyiben ezek adottak, be is kell lépni ebbe az említett orosz online térbe, amely szintén intenzív orosztudást kíván meg, a sajátosságok alapos ismeretén felül. Elengedhetetlen a szabályozásoknak való megfelelés, a szükséges engedélyek, tanúsítványok beszerzése, egyszóval különféle adminisztrációs feladatok, melyek szintén oroszul történnek. Aki ezzel a nyelvtudással rendelkezik, rengeteg kitartással és befektetett munkával célt érhet, aki viszont az orosz nyelvben kevésbé mozog otthonosan, annak célszerű orosz nyelvi szakember segítségét igénybe venni. Akár ebben az esetben, akár felmerülő további kérdése, együttműködési igénye esetén keressen bizalommal a megadott elérhetőségeimen, illetve célszerűen az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen, és kérésének megfelelően együtt kidolgozzuk a részleteket.